Oj oj oj. Har varit på en obligatorisk promenad runt Lappträsk (sjön), har alltså klampat ute i snön med mina sneakers i två timmar och tjugo minuter. Eget fel.

Är ofantligt trött. Det är sällan en stadsbo som jag går ut i naturen, och de få gånger jag faktist gör det (oftast inte frivilligt) brukar jag övertyga mig själv om att jag minsann ska ta mig i kragen och börja röra mig utomhus oftare. As if.

Min vän Tuomas utmanade mig här för en tid sedan. Utmaningen löd som följande:

Tehtävänanto: paljastan viisi omituista tapaani. Tämän jälkeen valitsen seuraavat viisi ihmistä, jotka haastan tekemään saman perästä. Heidän tulee myös kirjoittaa nämä säännöt merkintäänsä. Linkitän haastamani ihmiset tämän merkinnän loppuun ja käyn ilmoittamassa heidän kommenttilaatikkoihinsa haasteesta ja tästä merkinnästä.

På svenska blir det ungefär:

Uppgift: jag avslöjar fem underliga vanor jag har. Efter detta väljer jag följande fem personer som jag inbjuder till samma utmaning. De bör även skriva dessa regler i sitt inlägg. Jag länkar till dem som jag utmanat i slutet på detta inlägg och meddelar i deras kommentarlådor om utmaningen och om detta inlägg.

Alltså:
  1. Wikipedia. Oräkneliga är de timmar jag spenderat på att dra nytta av hypertext. Fantastiskt.
  2. Nya böcker. Jag börjar på nya böcker titt som tätt, utan att läsa ut de redan påbörjade. Har runt tio böcker på hälft för tillfället. Rätt irriterande.
  3. Olika åsikt. Jag njuter av att vara av olika åsikt än den som jag diskuterar med. Vissa tycker att det är störande, vilket säkert ibland är fallet, men jag tycker att det är konstruktivt och för det mesta bara gör diskussionen intressantare.
  4. Ambivalent. Jag har jävligt svårt att bestämma mig. De allra trivialaste valsituationerna, som att köpa glass, kan bli stora dilemman för mig. Detta kan i.o.f.s. vara positivt, köpte nämligen en ny dator förra fredagen, och jag ångrar mig redan enormt att jag köpte just en sådan (HP-laptop). Hatar PC:n. Vill ha en iBook. Skall försöka byta ut mitt inköp.
  5. Brittisk musik. Jag lyssnar rätt mycket på brittisk musik. När jag funderat på det nu på senaste tiden har jag kommit underfund med att det inte alltid nödvändigtvis är musiken eller orden som får mig att gilla vad jag hör, utan accenten på sången. Typ Sex Pistols, Blur, The Streets och Arctic Monkeys.
Jag utmanar: Aatos, Anni, Kartsu, Malin och Stobe.

PS. Och när får vi 11 000 människor ut på gatorna?